fifa14-cover-ps4
 
 
The FIFA franchise has developed a lot over the past few years from gameplay, graphics to even the gaming experience itself with all the continuous automatic weekly updates to the official licensing of all the goodies football world can offer, even the official Arabic commentary was a shock to fans from the arab world! A step that paid dividend later on. One can’t but blame the deteriorating status of KONAMI’s past football powerhouse winning eleven or PES when compared to the FIFA franchise.
 
لقد تطورت سلسة فيفا بشكل كبير في السنين القليلة التي مضت. و ذلك من خلال طريقة اللعب، والرسومات، إلى تجربة اللعبة نفسها مع التحديثات المستمرة الاسبوعية مع جميع ما يستطيع أن يقدمه لك عالم الكرة. حتى التعليق باللغة العربية كان صدمةً لجمهور اللعبة من العالم العربي! خطوة جريئة قد دفعت نتائجها لاحقا. لا يستطيع الشخص سوى أن يلوم تدهور شركة كونامي الرائدة سابقا في عالم الكرة من خلال مقارنة لعبة وينيق اليفين بسلسة ألعاب فيفا
 
eurogamer-m7lt9r
 
 
FIFA 14 on the PS4 and XBOX one is almost an entirely new game; with a new engine and greater graphics it really gives you the boost up from the previous installment. Upon starting the game you’ll instantly notice that the game menu is quicker and moving around menu selections is a lot easier and faster than on previous console versions. Most gamers would directly go in to the kick-off or online gameplay screen and start playing, yet FIFA 14 still offers a lot of gameplay options such as ultimate team, manager mode, pro player mode….etc. It’s quite a nice range of modes that a person could choose from and I wouldn’t mind having them all, intriguing I might say.
 
فيفا ٢٠١٤ على جهاز بلاي ستيشن و الأكس بوكس تعتبر و كأنها لعبة جديدة بالكامل. مع المحرك الجديد والرسومات الرائعة فإنك سوف تشعر بالحماس أثناء اللعب مقارنةً بالأجزاء السابقة. من خلال تشغيل اللعبة فإنك سوف تلاحظ سرعة تشغيل قائمة اللعبة و سرعة التصفح من خلالها. معظم هواة اللعبة يتجهون دائماً إلى انطلاق اللعب الفردي او الانضمام الى اللعب الجماعي عن طريق الانترنت. مع ذلك فإن فيفا ٢٠١٤ تقدم الكثير من خيارات اللعب مثل الفريق المطلق ، وضع المدير، وضع اللاعب المحترف,,الخ ، فهي مجموعة رائعة من أنماط اللعب المختلفة حيث يستطيع الشخص أن يختار من خلالها، و أنا لا آمانع بأن أجربها كلها…فضولي يدفعني لذلك
 
GRpoint7

FIFA14_X360_CareerModeScoutReport_Obertan_3rdUpdate_View1_WM
 
 
Playing my first match with the new engine i can instantly notice the difference from previous gen console. Players look sharper, smoother and more realistic plus the stadium is ALIVE. However, you just don’t feel the huge jump that you would expect when departing from one generation to another. Don’t get me wrong! I’m still happily satisfied with how the game plays and delivers, I’m a greedy football fan that expected more. Various player animations are in place and players react more to their surroundings than ever before. For me, passing and through balls have improved a lot and players moving around the pitch in a more realistic way gives you the (living the match) feel that any football gamer would adore. The ball physics itself feels more alive and acts naturally when you make a pass. When there’s a lose ball both team players chase down the ball freely and you just don’t feel that the ball is magnetically attached to the players feet all the time. Surely it gives a lot of realism and feeling to your passes, thumbs up for EA’S team for caring about small details.
 
عند لعب أول مباراة لي مع محرك التشغيل الجديد، أستطيع على الفور أن ألاحظ الفرق الشاسع عن الأجزاء السابقة من اللعبة. اللاعبون يبدون أوضح، أنعم في الحركة، وواقعيون أكثر و كأنهم حقيقة، إلى جانب ذلك فإن جمهور الملعب (الاستوديوم) أحياء!!….ولكن، لا نشعر بالقفزة الثورية للعبة التي تتوقعها عندما تغادر من جزءٍ إلى آخر. لا تسيئون الفهم! فأنا لازلت سعيدا بطريقة اللعب و كيف لها أن حققت الأهداف المطلوبة، و لكني فقط هاوٍ جشع لألعاب كرة القدم الذي يتوقع دائما المزيد والأفضل. هنالك الكثير من حركات اللاعبين الجديدة إلى جانب ذلك فأن الاعبين يتفاعلون بشكل أكثر بالمحيط حولهم. بالنسبة لي، فإن تمرير الكرة و إلقائها قد تحسن كثيراً، و حركة اللاعبين في الملعب قد أصبحت أقرب إلى الواقع مما يعطيك شعور المباراة الحقيقية والذي يعشقه جميع هواة اللعب. الحركة الفيزيائية للكرة أصبحت أقرب إلى الواقع و تتحرك بشكل طبيعي حين التمرير. عند فقدان الكرة، فإن كلا الفريقين يطاردون الكرة بشكل حر، وأنت لا تشعر بأن الكرة تنجذب إلى رجل اللاعب بشكل تلقائي دائما. و ذلك طبعا يعطي الشعور بالواقعية أكثر، نحيي شركة –إي أي
 
GRpoint52383388-fifa14_ps4_screen0005fifa-2014

GRpoint92383392-fifa14_ps4_screen0006

 
 
Few of the downsides that I have to mention however are the tactical defending attributes; tactical defending is still not perfect for me! I mean it opens up plays and gives more space for creativity set plays but it still lacks the effectiveness nature. Sometimes I get really frustrated when you just cant take the ball from your opponent, wither it’s the AI your playing against or a annoyingly good human opponent. I just feel that there’s room for improvement in this area.
 
القليل من السلبيات التي لاحظتها هي ميزة الدفاع التكتيكي. بالنسبة لي فإن ميزة الدفاع التكتيكي لا تزال غير مكتملة!! أقصد انها تتيح للعب أكثر و تعطي المجال للإبداع ولكنها تفتقر إلى الكفاءة الطبيعية للعب. أحياناً أشعر بالإحباط حينما لا تستطيع أن تستحوذ على الكرة من منافسك، سواء أكان المنافس هو الكمبيوتر آو شخص مزعج يجيد اللعب. أنا أشعر أن هنالك مجال للتحسن أكثر في هذا المجال
 
 
Verdict:
 
FIFA still dominate, that sums up my experience here. The game is fun when playing online, with friends or just playing alone. You can enjoy it for hours and never say enough!
I would highly recommend upgrading from the previous gen console to the new console just for this game if you are a football fanatic.
I just hope that EA will improve the graphics and animations further more as there is plenty of juice under the PS4 hood and certainly it will happen in the next installment.
Viva Le FIFA 14.
 
 
:التقيم النهائي
 
فيفا لا تزال هي المسيطرة، هذا ما جمعت عليه خبرتي في اللعب هنا. اللعبة ممتع حينما تلعبها على الانترنت، مع أصدقائك آو وحيداً. تستطيع أن تستمتع بها لساعات من غير أن تقول كفى!
أنا أنصح بأن تطوروا جهاز اللعب إلى الجديد من أجل هذه اللعبة اذا كنتم من هواة ألعاب كرة القدم.
أتمنى فقط بأن تقوم شركة –إي أي- بتحسين الرسوم والحركات بشكل أكثر و ذلك لإستخراج قوة جهاز بلاي ستيشن ٤، وأنا متأكد بأنها ستقوم بذلك في الجزء القادم.
 
 
 

 

Editor/المحرر:

 
Abdulaziz Alqabandi.
عبدالعزيز القبندي